משימה 5:

 

משימות לסטודנטיות להכנת המפגשים של יוצרים בריאות

ספר בישול בריא עם תבשילים מבית סבא וסבתא:

מתחלקים לקבוצות של 3-4 בנות בקבוצה.  כל קבוצה עובדת על משימה:


 

משימה קבוצתית 1:

  1. הכינו מצגת או משחק Kahoot  על שיטות בישול והכנת מזון .

משחק: הראו תמונה ולשאול איזו שיטת בישול זו?

מצגת: שלבו תמונה והסבר על שיטת הבישול, ומהם היתרונות והחסרונות של: בישול על גז בסיר,  אידוי על מסננת,  אפיה, הקפצה- טיגון קל וערבוב (stir &fry), טיגון בשמן עמוק, עם מעט שמן, בישול על האש, עישון.


 

משימה קבוצתית 2:

  1. עבודת חקר: עליכם להכין שאלון ולחקור מהם ההבדלים בין המטבח של סבתא וסבא למטבח בביתכם.

  • הכינו שאלות להשוואה בין המטבח של סבתא למטבח של ימינו.

  • חשבו את מי כדאי לשאול – סבתא, סבא, אבא, אימא, ילדים אחרים בבית הספר מכתות נמוכות....

  • עליכן להכין שאלון / סקר אותו תשאלו את הסבתא וסבא שלכם.       

  • ערכו דיון בכיתה האם חל שינוי במטבח של פעם למטבח בימינו, מהם השינויים?

  • תכננו כמה שאלות לשאול? החליטו אם השאלות יהיו פתוחות או סגורות? האם יש בשאלון דרוג (1-5)

  • תחשבו איך לנתח ולסכם את השאלונים.

  • מה דעתכן כדאי להכין שאלון? ראיון? או להכין סקר במחשב ?


 

משימה קבוצתית 3:

  1. צילום תמונות אוכל

  • חפשו ובחרו תמונה יפה של מאכל בריא(סלט טרי, מרק, תבשיל, ארוחה בריאה, שייק פירות ועוד)

  • הסתכלו היטב בתמונה: האם המאכל צולם מקרוב או מרחוק? האם המאכל ברור וחד? האם המאכל מטושטש? האם צילמו מלמעלה או מלמטה? באיזו זווית? מה יש ברקע? איזו אוירה מעבירה התמונה? מה התאורה? מה הסטיילינג - העיצוב סביב האוכל – מפית/ כוס/ פרח?

  • חפשו חומר על צילום אוכל / צילום מזון.

  • הכינו מצגת או פלקט משותף. לפלקט - הדפיסו והדביקו את תמונות המאכלים על בריסטול.

  • הוסיפו הערות בהתאם למה שקראתן על צילום מזון.

 

משימה קבוצתית 4:

  1. סימון תזונתי

  • הכינו מצגת  על סימון תזונתי.

  • מה מופיע על גבי האריזה.

  • מה משמעות טבלת הרכב תזונתי.

  • מה משמעות רשימת הרכיבים.

  • השוו בין מספר מאכלים בריאים ופחות בריאים (שוקו – חלב/ מעדן קנוי – יוגורט עם פירות).

  • רשמו המלצות לבחירת מזון בריא  לפי הסימון התזונתי.

 

משימה קבוצתית 5:

  1. הכנת ספר בישול

  • בדקו מה יש בספר בישול וכתבו מה אמור להכיל ספר בישול

  • הכינו רשימה מדויקת של כל תכולת הספר מהכריכה הקדמית ועד הכריכה האחורית.

  • חשבו על דרכים מקוריות להצגת מתכונים

  • כתבו מה מאפיין כל מתכון

  • חשבו על דברים ייחודיים לספר שהתלמידים יכינו בכתה

משימה קבוצתית 6:

  1. צילום וידאו של מתכונים

  • כל אחת בוחרת סרטון וידאו של הכנת מאכל. חשוב שהסרטון ימצא חן בעיניה.

  • כקבוצה בחרו מספר סרטוני וידאו מסגנונות שונים (צילום השלבים, צילום השף, סיפור על המאכל וכו)

  • הסתכלו היטב בסרטון: מה משך הסרטון? איזה סרטון היה הכי ברור? מה מצולם בסרטון? מי מצולם בסרטון? האם יש מלל? האם יש מוסיקת רקע? מה התפאורה של הסרטון? אספו הרבה פרטים

  • מהי זווית הצילום? האם כל הסרטון צולם מאותה הזווית? האם המאכל צולם מקרוב או מרחוק? האם המאכל ברור וחד? האם המאכל מטושטש?  האם צילמו מלמעלה או מלמטה? מה יש ברקע? איזו אוירה מעבירה התמונה? מה הסטיילינג - העיצוב סביב האוכל – מפית/ כוס/ פרח? איך התאורה?

  • חפשו חומר על צילום וידאו של מתכון  או של שף.

  • בחרו 3 סרטוני וידאו של הכנת מתכון, וסכמו לאחר כל סרטון מה מייחד ומאפיין אותו.

  • הכינו כללים ליצירת סרטוני וידאו עבור התלמידים? (משך הסרטון, במה להתמקד, לצלם רק מוצרים, לצלם את סבתא / סבא / משפחה/ סבתא מלמדת את התלמיד....)

 

משימה 1 לכל הקבוצות – כל קבוצה עובדת בנפרד:

  • חשבו - כיצד כדאי לסדר את ספר הבישול הכיתתי?

לפי נושאים: מנות ראשונות, סלטים, ממולאים, תוספת פחמימה, מנה עיקרית, קינוח בריא, שייק בריאות, ליקוט עשבים, תרופות סבתא.

חלוקת פרקים לפי צבעים, לפי טעמים - מתוק מלוח חמוץ חריף, לפי עונות השנה, מאכלים לחגים וכד'.

 

משימה 2 לכל הקבוצות – כל אחת עובדת בנפרד ובהמשך כל הקבוצה:

  • כל אחת תכתוב טיפ בריא אחד או יותר (1-3) אותם נשלח להורים, לסבא וסבתא.  

  • לאחר שכל אחת כתבה טיפ בריא, ערכו את הטיפים של כל הקבוצה.

  • התייחסו למאכלים שכדאי להוסיף לתפריט, מה רצוי להפחית, איזה בישול עדיף להכנת אוכל בריא, הרכב ארוחה, אילו מוצרים עדיפים לבריאות, המלצות לשתייה בריאה, קינוחים בריאים וכד'.

משימה 3 הכנת שאלונים:

כיצד ניתן להעריך את השפעת התכנית על הרגלי האכילה של התלמידים?

  • חשבו אילו שאלונים יש לכתוב בכדי להעריך האם וכיצד השפיעה התכנית?

  • למי כדאי להעביר שאלונים בכדי להעריך את התכנית?

  • כיצד ניתן להעריך את מידת שיתוף הפעולה של התלמידים בתכנית?

כתבו דף פתיח לתכנית בו תסבירו לתלמידים על התכנית.